WYPADKI PRZY PRACY
Wypadek przy pracy jest nagłym zdarzeniem wywołanym przyczyną zewnętrzną, więc niezależną od pracownika, powodującą uszczerbek na zdrowiu, które wystąpiło w nagłym wypadku.
Zdarzenie to musi nastąpić w związku z wykonywana pracą, aby zostało zakwalifikowane właśnie jako wypadek przy pracy (powiązanie to musi być czasowe, miejscowe i funkcjonalne). Odszkodowanie za wypadek przy pracy może otrzymać pracownik ubezpieczony w ZUS, który doznał wypadku.
Pomagamy w zorganizowaniu dokumentacji oraz uzyskaniu stosownego odszkodowania.
Odpowiedzi na najczęstsze pytania
Pracodawca po otrzymaniu zgłoszenia ma obowiązek powołać specjalny zespół powypadkowy. Jest to specjalny (zazwyczaj dwuosobowy) zespół, którego zadaniem jest dokładne zbadanie w jaki sposób i w jakich okolicznościach doszło do wypadku przy pracy.
Najważniejsze obowiązki tego zespołu to:
- oględziny miejsca zdarzenia,
- utrwalenie miejsca zdarzenia na fotografiach lub szkicach (w razie konieczności),
- wysłuchanie wyjaśnień poszkodowanego oraz świadków,
- zebranie innych dowodów niezbędnych do wyjaśnienia przyczyn i przebiegu zdarzenia.
- sporządzenie protokołu powypadkowego (w terminie 14 dni)
Do tego protokołu powinny zostać załączone niezbędne dokumenty, takie jak: zeznania świadków, wyjaśnienia poszkodowanego, fotografie, opinie lekarzy lub specjalistów, jeśli zostały wykonane, a także dokumentacja medyczna. Zespół powypadkowy powinien także wskazać w protokole, czy wypadek powinien zostać zakwalifikowany jako wypadek przy pracy, czy nie ma ku temu przesłanek. Powinno to zostać w sposób wyczerpujący uzasadnione, a także poparte odpowiednimi dowodami.
Następnie w ciągu 5 dni protokół powypadkowy pracodawca powinien zatwierdzić ten protokół. Wówczas musi zostać niezwłocznie doręczony pracownikowi, który uległ wypadkowi (a w razie wypadku śmiertelnego, rodzinie pracownika). Pracodawca ma obowiązek przechowywać protokół powypadkowy przez 10 lat.
Jeżeli wskutek wypadku przy pracy poszkodowany odniesie długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje mu z ZUSu jednorazowe odszkodowanie.
Stały uszczerbek na zdrowiu rozumiany jest tu jako uraz, który nie rokuje poprawy. Natomiast długotrwały uszczerbek to taki, który może ulec poprawie, ale upośledza czynności organizmu na ponad 6 miesięcy. O tym czy mamy do czynienia ze stałym lub długotrwały uszczerbkiem na zdrowiu decyduje lekarz orzecznik lub specjalna komisja lekarska.
Jednorazowe odszkodowanie przyznawane jest przez ZUS w drodze decyzji. Decyzja ta powinna być wydana w ciągu 14 dni od otrzymania zaświadczenia komisji lekarskiej lub lekarza orzecznika. Wypłata natomiast powinna nastąpić w ciągu 30 dni od wydania decyzji.
Jeżeli winę za wypadek przy pracy ponosi pracodawca lub jeżeli jednorazowe odszkodowanie z ZUSu nie jest wystarczające dla pokrycia wszystkich kosztów leczenia i rehabilitacji, można się ubiegać o odszkodowanie za wypadek przy pracy od pracodawcy. Ma ono charakter uzupełniający. Poza tym, jeśli pracownik wskutek wypadku stracił zdolność do pracy przysługuje mu również renta z tytułu niezdolności do pracy, natomiast nie jest on w stanie wykonywać tylko dotychczasowej pracy i musi się przekwalifikować, przysługuje mu renta szkoleniowa.